DE BEDENKERS
Aanvrager van het project is Van Bussel Fijnmetaal B.V. (TVB) uit Asten. TVB is een kleine onderneming met 8 medewerkers en produceert fijnmechanische producten voor onder andere de machinebouw, voedingsmiddelenindustrie en de verpakkingsindustrie. TVB wil een modulair onderwijsprogramma ontwikkelen met partners CRAFT Education B.V. (onder andere opleidingen voor de metaalindustrie) en Laagland B.V. (onder meer leverancier van CNC-metaalbewerkingsmachines).
HET VRAAGSTUK
Door de jaren heen is in de metaalindustrie steeds meer geautomatiseerd, ook wel Industry 4.0 genoemd. De werkvloer bestaat al lang niet meer uit een paar losse werkbanken, maar bevat een high end machinepark waarbij robots het werk uitvoeren en de medewerkers steeds meer de rol van opzichter krijgen. Doordat medewerkers zijn opgeleid om aan een bepaalde machine te werken is kennis gefragmenteerd. Niemand heeft de kennis en kunde in huis om de efficiëntie van het hele machinepark (hardware- en softwarematig) te beoordelen.
TVB wil investeren in de ‘helikopter view’ van medewerkers en zo de leercultuur binnen het bedrijf versterken. Er bestaan echter geen onderwijsprogramma’s die het hele machinepark beslaan. Bovendien zijn onderwijsprogramma’s generiek en niet toegespitst op de situatie bij het bedrijf. Tot slot zijn de marges in de metaalindustrie klein en de concurrentie groot, waardoor de medewerkers niet de tijd hebben om alles zelf uit te zoeken.
HET !DEE
TVB wil de leercultuur versterken door (op termijn) alle medewerkers te trainen in procesbeheersing, zodat iedereen op de hoogte is van wat er gebeurt in het bedrijf. Daarvoor wordt een nieuw modulair onderwijsprogramma ontwikkeld. Daarin is aandacht voor lesmateriaal en lesmethodiek. Een specifieke testlocatie bootst de werkvloer van TVB na, aangezien de productie door moet draaien. Drie medewerkers van TVB volgen als pilot het programma. Hulp is op afstand beschikbaar via een HoloLens. De directe inzet van AR-technieken als de HoloLens in het onderwijs is relatief nieuw. Ze worden vooralsnog vooral gebruikt voor demonstraties, het gebruik in het onderwijs is echter nog niet grootschalig omarmd.
Het project is specifiek gericht op de medewerkers. Er zijn namelijk veel projecten rondom Industry 4.0 die zich op automatisering richten waarin medewerkers worden vergeten. Deze medewerkers zijn echter cruciaal om de automatiseringsslag te laten slagen. Doordat het onderwijsprogramma gericht is op de complete visie van Industry 4.0 is het potentiële bereik groot. Bedrijven in de metaalindustrie gebruiken veelal dezelfde machines en software om de producten te maken.