De bedenkers
FutureWorkSkills, aanbieder van de Nationale AI-cursus, is de aanjager van dit idee. Voor I.AMDIGITAL werkt FutureWorkSkills samen met drie mkb-bedrijven die allemaal voor AI-vraagstukken staan. Dit zijn advocaten- en notariskantoor Lexence, gespecialiseerd in ondernemings- en vastgoedrecht; adviesbureau TechForce, dat innovatiepartners ondersteunt bij subiside- of financieringstrajecten, en RMMBR, een high-end ontwikkelaar van leermethodieken met expertise in digitale leermiddelen.
Het vraagstuk
Kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) gaat het Nederlandse mkb ingrijpend veranderen. Veel standaardwerkzaamheden verdwijnen; over tien jaar zullen de helft van alle Nederlandse beroepsbeoefenaren niet meer toegerust zijn voor hun werk. Amerikaanse en Aziatische bedrijven lopen in de digitale transformatie voorop. Grote Europese bedrijven volgen, maar het mkb blijft achter. Mkb-bedrijven investeren wel in hard- en software, maar niet in de ontwikkeling van mensen die evenzeer nodig is om in de veranderingen mee te kunnen. Er zijn allerlei belemmeringen, zoals een gebrek aan urgentiebesef bij de directie, weerstand tegen verandering bij medewerkers en onvoldoende flexibiliteit om aan de veranderende eisen van de markt te voldoen. Hoe stomen we het Nederlandse mkb klaar voor de digitale transformatie?
Het !DEE
I.AMDIGITAL maakt mkb’ers tot ambassadeurs voor AI. In elk bedrijf wordt een kernteam van medewerkers opgeleid. Daar zit in elk geval iemand bij die beslissingsbevoegd is, iemand verantwoordelijk voor HR, iemand met veel invloed in het bedrijf en een IT-deskundige. Zij krijgen een op maat gemaakte training die verder gaat dan de Nationale AI-cursus. Daardoor kunnen zij na afloop ook collega’s trainen. De training die zij volgen, is een combinatie van e-learnings en workshops. Het programma wordt samengesteld uit verschillende bouwstenen. Competentiebouwstenen vormen in elk geval een belangrijk onderdeel. Deelnemers ontdekken tijdens de training wat de urgentie van AI is, wat het inhoudt, welke succesvolle toepassingen er voor hun sector zijn en hoe ze hun organisatie kunnen meenemen in de verandering. Tot slot maken ze een AI-canvas: een concreet plan voor hun bedrijf. Aan de hand van dit plan brengen ze hun organisatie in beweging.
De methodiek van I.AMDIGITAL wordt aan een grote groep mkb’ers beschikbaar gesteld. Dat gebeurt via de deelnemende bedrijven, via branche-organisaties en online. Het doel is dat in 2024 één miljoen professionals zijn bereikt.