De bedenkers
Koks Podopraktijk is koploper in innovatie. De praktijk levert software voor het ontwerpen van steunzolen en het aansturen van freesmachines en loopt voorop in het 3D-printen van steunzolen. Eigenaar Roland Koks deelt deze kennis en kunde met andere podopraktijken via een eigen kennisinstituut, de Academie voor Podologie.
Het vraagstuk
Het maken van steunzolen is van oudsher een arbeidsintensieve en ‘vuile’ klus. De meeste Nederlandse podopraktijken doen het niet meer zelf, maar besteden het uit. Zij meten de voeten op, analyseren ze en geven dan de specificaties door aan de producent. Maar ze leveren er geen ontwerp bij en daardoor is het eindresultaat nooit optimaal.
Medewerkers van podopraktijken hebben niet veel kennis meer van steunzolen, dat maakt werken lastig. Opleidingen voor podologie en podotherapie besteden weinig aandacht aan het ontwerp en de productie ervan. Ook leren studenten niet omgaan met de bestaande (ingewikkelde!) softwarepakketten om zolen te ontwerpen. Daardoor zijn er maar weinig medewerkers van podopraktijken die met de ontwerpsoftware uit de voeten kunnen. Uitdaging: Hoe wordt het ontwerpen en maken van steunzolen voor medewerkers van podopraktijken weer interessant? En hoe komt de benodigde kennis voor iedereen beschikbaar?
Het !DEE
Er zijn schone en innovatieve technieken waarmee podopraktijken voortaan zelf optimale steunzolen kunnen produceren. Voor het ontwerp is gebruiksvriendelijke software beschikbaar en de productie gebeurt met een 3D-printer. Er zijn geen freesmachines meer nodig en de podopraktijk kan het hele traject van opmeten tot steunzool verzorgen.
Een nieuwe opleiding laat studenten en medewerkers van podopraktijken met deze innovatieve technieken kennismaken. Expertkennis over het 3D-printen van steunzolen wordt vastgelegd in e-learning-modules. Die worden in een pilot met vijftien deelnemers uitgeprobeerd en vervolgens via een kennisbank voor de hele branche toegankelijk gemaakt. Verder komen er twee leerplaatsen waar deelnemers praktijkervaring met de software en de 3D-printers kunnen opdoen.
In een rapport wordt vastgelegd hoe de opleiding past binnen het bestaande accreditatiesysteem voor medewerkers van podopraktijken.