De bedenkers
Dit idee komt uit de koker van MKB Limburg, belangenbehartiger en verbindende schakel tussen 1300 ondernemers uit alle sectoren in de provincie Limburg. Het wordt uitgevoerd bij IT-dienstverlener ITSN, die medewerkers en organisaties in staat stelt meer te bereiken met ICT. De hrm-expertise komt van Maatwerk HRM, adviesbureau voor het creëren van gezonde organisaties met veerkrachtige en vitale mensen in sterke teams.
Het vraagstuk
De impact van digitalisering op de economie wordt steeds groter. Om niet achterop te raken, moeten bedrijven hun werkprocessen tijdig en gestructureerd digitaliseren. In het mkb gebeurt dat nog onvoldoende. Dat leidt tot gemiste kansen, problemen in de administratieve organisatie of het productieproces en uiteindelijk omzetverlies. Daar waar bedrijven wel inzetten op digitalisering, doen ze dat vaak met name om kosten te besparen. De gedachte is dan: ‘door onze digitale werkprocessen te verbeteren, besparen we op personeel’. Maar daarmee beginnen ze aan de verkeerde kant, want de menselijke factor is juist waar het bij digitalisering om draait. Het zijn de kwaliteiten van medewerkers die bepalen in hoeverre digitalisering kans van slagen heeft. Dit inzicht stelt bedrijven voor heel andere vragen. Welke verwachtingen en behoeften hebben onze medewerkers als het gaat om ICT? Wat betekent dat voor ons proces van digitalisering?
Het !DEE
Een innovatief ontwikkelingsplan helpt mkb-bedrijven om te werken aan digitalisering vanuit de invalshoek van hrm: mensgestuurde digitalisering. Het ontwikkelingsplan helpt bedrijven allereerst om te kijken waar de hiaten in kennis, competenties en gedrag bij hun medewerkers zitten. Welke kwaliteiten zijn nodig voor digitale werkprocessen, in hoeverre zijn die nu al aanwezig en waar is straks behoefte aan? Op basis hiervan kunnen de bedrijven gericht in de ontwikkeling van medewerkers investeren. Het ontwikkelingsplan laat ook zien welke vormen het digitaliseringsproces mogelijk aanneemt. Welke fases zijn haalbaar, rekening houdend met een reëele groei in kwaliteiten van medewerkers op korte en middellange termijn? Welke psychologische aspecten spelen mee? Op basis hiervan kiezen bedrijven een realistische aanpak die ervoor zorgt dat de digitalisering in hun organisatie een goede inbedding krijgt. Het ontwikkelingsplan wordt ontwikkeld en uitgeprobeerd bij ITSN. Vervolgens kunnen klanten van ITSN gebruikmaken van de aanpak en opgedane ervaringen. Daarnaast komen richtlijnen voor een bredere toepassing van de methodes van mensgestuurde digitalisering beschikbaar voor andere geïnteresseerde bedrijven.