DE BEDENKERS
Het idee van de Digitale Campus komt voort uit een samenwerking van vijf ondernemingen die actief zijn in de maritieme sector, met name in de Rotterdamse haven. iTanks is een kennis- en innovatieplatform voor de havengerelateerde industrie, Viride een innovatief staalconstructiebedrijf en Althena is specialist in het totaalonderhoud van installaties. De twee andere partners zijn TIS, een verbeterbedrijf voor de petrochemie en offshore en FMJ Elektro, specialist in technische dienstverlening.
HET VRAAGSTUK
Het wordt voor bedrijven in de maritieme sector in Zuid-Holland steeds lastiger om aan personeel te komen dat vakbekwaam en veilig hun werk uit kan voeren. Systemen worden complexer, wet- en regelgeving stelt hogere eisen aan de beroepsbevolking. Die bovendien snel aan het vergrijzen is, er is al een flink tekort aan beroepskrachten. Verwacht wordt dat dit probleem gaat verergeren, waardoor de werkdruk enorm zal toenemen. Technische bedrijven hebben ook moeite met het vinden van geschikte, niet te dure scholingsprogramma’s. Er is binnen de sector ook bijzonder weinig gedaan aan het up-to-date houden van de kennis en kunde, bijvoorbeeld op het gebied van energietransitie. Zo heeft een specialist in de industrie voldoende aan een veiligheidscertificaat dat slechts eens in de tien jaar moet worden verlengd.
HET !DEE
De Digitale Campus bundelt verschillende innovatieve leermethodes, waardoor de mogelijkheid ontstaat om micro/blended learning-modules in te richten, specifiek afgestemd op bedrijven, functies of sectoren. Dit gebeurt via gamificatie en virtual en augmented reality, ondersteund door simulatoren. De mobiele, fysieke Campus bestaat uit containers, ingericht voor specifieke doeleinden, zoals lassimulatoren, spuitsimulatoren, heftruckrijden en kraanbediening. Deze modules zijn kort, to the point en effectief. Door deze verbeterslag kunnen bestaande en aankomende medewerkers beter en sneller worden ingezet. Werkzoekenden zijn via deze manier binnen één tot drie maanden inzetbaar.
Het modulaire aspect zorgt ervoor dat de Digitale Campus minder locatie afhankelijk is. Het concept is flexibel en schaalbaar. Er wordt gebouwd aan een permanent competente beroepsbevolking, dat een antwoord biedt op de arbeidsmarkttekorten én de schreeuw om vernieuwing. De bedrijfsspecifieke én persoonsgerichte trainingen via de Digitale Campus zorgen voor hoger leerrendement, meer betrokkenheid, een verbeterde leercultuur en niet in de laatste plaats voor hogere vakbekwaamheid. De ‘spinoff’ van deze resultaten is dat de deelnemende bedrijven aantrekkelijker worden voor nieuwe werknemers.