De bedenkers
GlobalOrange is een software-ontwikkelbedrijf in Amsterdam waar in totaal zo’n 50 mensen werken. Het bedrijf ontwikkelt al meer dan 15 jaar SaaS- en platformsoftware voor ambitieuze start-ups, snelgroeiende scale-ups en corporates. Als klanten heeft GlobalOrange onder andere Logistics, KLM en Tikkie. Dit jaar is GlobalOrange gefuseerd met ICT-bedrijf Amsterdam Standard waar 110 mensen werkzaam zijn. Amsterdam Standard helpt snelgroeiende tech-startups en scale-ups in Nederland bij het ontwikkelen van hun software, websites en apps.
Het vraagstuk
Kennis verouderd snel in de IT-wereld. Voor medewerkers is het essentieel om hun kennisniveau op peil te houden om zo duurzaam inzetbaar te blijven. GlobalOrange/Amsterdam Standard wil daarom een leven lang leren verder integreren in hun organisaties. Uit een inventarisatie onder werknemers is gebleken dat er knelpunten zijn die de leercultuur belemmeren. Zo is er onduidelijkheid over welke vaardigheden bij welke functie passen, welke mogelijkheden er zijn om verder te leren en is de ontwikkelingsbehoeften van medewerkers onvoldoende in beeld. Daarbij is het huidige aanbod van opleidingsinstituten vaak achterhaald en bieden opleidingen geen flexibele beschikbaarheid voor medewerkers. Medewerkers zouden veel van elkaar kunnen leren, maar kunnen elkaar momenteel moeilijk vinden. De functieprofielen van collega’s zijn bijvoorbeeld vaag of onvolledig.
Het !dee
Om elkaar beter te vinden en ‘gaps’ in kennis en vaardigheden op te lossen wil GlobalOrange/Amsterdam Standard een softwareapplicatie ontwikkelen. Deze applicatie verbindt medewerkers met elkaar door werkervaring aan te bieden die binnen de ontwikkelbehoefte ligt. De applicatie geeft de mogelijkheid om te leren van specifieke expertise van collega’s. Ze kunnen laagdrempelig om kennis vragen en eventueel werken op andere locaties om daar specifieke ervaring op te doen of juist om een ander iets te leren.
Door de fusie zijn er meer mogelijkheden ontstaan om medewerkers ergens anders binnen de nieuwe organisatie werkervaring te laten opdoen. De medewerker kan volwaardig meewerken en tegelijkertijd leren. Met de integratie van de O*net-database in de applicatie, is informatie over medewerkers- en functieprofielen gestandaardiseerd. Er wordt één taal over functies en begrippen gebruikt. Ook biedt de O*net-integratie een overzicht van de ‘gaps’ in de functieprofielen van medewerkers. De (ontbrekende) werkstijlen, vaardigheden, kennisgebieden en capaciteiten van medewerkers kunnen vervolgens gekoppeld worden aan kennis van collega’s en werkmogelijkheden op andere locaties.