
Een traject waarin medewerkers in projectteams met elkaar in sessies en met hulp van één of meerdere experts werkprocessen verbeteren of innovaties een plek geven. Bijvoorbeeld om als bedrijf duurzamer te worden of te digitaliseren. De experts kunnen afkomstig zijn van commerciele adviesbureaus maar ook van onderwijsinstellingen (studenten!) en brancheorganisaties Zo pak je het aan
Betrek hier eventueel een expert bij.
Kies binnen deze vragen de deelgebieden waarop je wilt ontwikkelen. Elk thema krijgt zijn eigen projectteam met medewerkers uit je bedrijf.
Met drie sessies van een halve dag kom je een eind. Bijvoorbeeld:
– Een take-offsessie met een branche-expert over trends en de benodigde kennis en vaardigheden.
– Ontwerpsessies waarin projectteams aan de slag gaan met een of meer experts (stakeholders/studenten/docenten/branche-vertegenwoordigers). Focus op interactie en kennisdeling.
– Een werksessie over de uitvoering. Elk projectteam bespreekt wie welke acties oppakt.
Plan tijd waarin werknemers en experts de ideeën verder uitwerken en oefenen met opgedane kennis en vaardigheden.
De ontwikkelingen blijven komen. Ga je door op dezelfde voet of met meer, minder of andere thema’s en projectteams? Start weer bij stap 1. Zo verhoog je de slaagkans
Dit kan het opleveren
Tip
Kies voor je projectteam niet alleen de mensen die er zielsgelukkig van worden. Je bereikt meer als je ook de ‘zuurpruimen’ meeneemt. De kartrekkers zullen ze nooit worden, maar ook niet de steentjesgooiers die achter de kar aan lopen.
VOOR WIE
Interessant voor kleinere mkb-bedrijven die moeten innoveren (bijvoorbeeld om aan nieuwe regels te voldoen of concurrerend te blijven), maar nog niet goed weten hoe.
VOORBEELDEN
Interview:
“Verspeeks Digifans” een samenwerkingsmethode om processen binnen een mkb-bedrijf te verhandigen en verbeteren, in het bijzonder door digitalisering.
“Leren in een dynamische werkcontext” kennissessies in de telecom-infrastructuur