
De inzet van spelelementen bij het inwerken van nieuwe medewerkers, om hen te enthousiasmeren voor het bedrijf óf om taaie stof leuker te maken. Gamification is het toevoegen van spelelementen (levels, wedstrijdjes, duimpjes en andere triggers) aan werk- of leerprocessen, bijvoorbeeld in een inwerkmodule in een tool of app. Serious gaming verwijst naar een spel (zoals een escaperoom) dat buiten het werk om wordt gespeeld om leren en ontwikkelen, kennis toepassen of bewustzijn te creëren. Zo pak je het aan
Vraag medewerkers en nieuwkomers wat er nodig is.
Overweeg hiervoor een methode te gebruiken.
Bepaal een logische volgorde en grootte van de onderwerpen.
Bevraag je inhoudsexperts. Focus op de basis; vakkennis volgt in de praktijk.
Schakel een onderwijsinstelling of onderwijskundig bureau in voor de beste manier om de kennis over te brengen aan de doelgroep. Check bij medewerkers of het werkt.
Denk aan een (bestaande) personeelsapp. Zorg ervoor dat je in de toekomst zelf dingen kunt aanpassen.
Oefen met medewerkers. Werkt alles en geeft het energie? Kijk dan ook eens naar andere gamification- of serious gaming-elementen. Zo verhoog je de slagingskans
Dit kan het opleveren
Tip
Onboarding is geen los project. Als je meer mensen wilt binnenhalen en binnenhouden, vraagt dat een cultuuraanscherping in je hele bedrijf. Gamification en serious gaming kunnen helpen.
VOOR WIE
Interessant voor bedrijven waar een startende medewerker meedraait bij verschillende teams/locaties en daar verschillende ‘kennismeerderen’ heeft. Zeker in branches waar medewerkers graag leren via beeld.
VOORBEELDEN
Interview:
“All in the game” gebruikt gametechnieken voor eigentijdse en aantrekkelijke onboardinginstrumenten voor de betonsector.