
Inzet van augmented reality-technieken (AR) voor begeleiding op afstand. Een collega of expert kijkt via een slim toestel (bril, smartphone) real-time mee met wat de ander ziet. Beide partijen kunnen virtuele content zoals pijlen, documenten, foto’s en video’s aan het beeldgesprek toevoegen. Ook geschikt om nieuwe medewerkers of leerlingen te onderwijzen: één specialist kan personen op verschillende locaties tegelijk trainen. Zo verhoog je de slaagkans Zo pak je het aan
Zie de technologie niet als doel, maar als middel om resultaten te bereiken.
Bestaan er al toepassingen die aansluiten bij jullie behoefte, al dan niet in aangepaste vorm?
Vind een partij die met je meedenkt. Een goede partner kijkt ook of je kunt voortbouwen op bestaande virtuele toepassingen in je bedrijf.
Houd het doel, de context van je bedrijf en de gebruiker in je achterhoofd.
Geef tussendoor feedback.
Leg uit hoe het werkt. Neem feedback en verbeteringen mee naar de uiteindelijke versie.
Organiseer een korte sessie of training of gebruik user cases. Laat mensen oefenen in de praktijk.
Dit kan het opleveren
Tip
Sla opnames op in een digitale kennisbank om ze opnieuw te kunnen gebruiken als het probleem zich weer voordoet, als je nieuwe medewerkers moet inwerken of werkprocessen wilt evalueren. Hou wel rekening met privacy.
VOOR WIE
Interessant voor bedrijven waar medewerkers op verschillende locaties uitvoerend werk doen, in het bijzonder op lastig te bereiken plekken (bijvoorbeeld op zee of in het buitenland).
VOORBEELDEN
Interview:
“Geen zee te hoog” een mobiele webapplicatie voor leren on the job voor bemanningsleden van vissersschepen.
“Virtuele Leermeesters” augmented reality voor doceren op afstand in de duurzaamheidstechniek.