
Inzet van virtual en mixed reality-technologie (VR/MR) voor het oefenen van complexe handelingen, gedragsverandering en bewustwording. De gebruiker stapt in een virtuele, gesimuleerde werkelijkheid. De intensiteit van de ervaring verschilt: een gebruiker wordt dieper ondergedompeld in de wereld van een VR-bril dan in 360 gradenvideo’s binnen een smartphone–app. Met MR-technologie – ook te gebruiken met een bril – zijn virtuele objecten (‘hologrammen’) toe te voegen aan de ruimte waar de gebruiker zich bevindt. Zo verhoog je de slaagkans Zo pak je het aan
wil je met deze technologie verbeteren?
Wat kan, wil of begrijpt de medewerker na afloop?
Is VR of MR de juiste oplossing? Wil je dit met andere vormen van opleiden combineren?
Kun je bestaande toepassingen aanpassen voor jullie behoefte? Zo niet: schakel de hulp in van een ontwikkelaar.
Maak scenario-ontwerpen en vul deze samen met ervaren medewerkers of experts.
Geef tijdens de ontwikkeling feedback.
Wat vonden medewerkers ervan, wat hebben ze ervan geleerd en in hoeveel tijd? Maak met de feedback een definitieve versie.
Demonstreer de waarde door medewerkers en/of partners ermee te laten oefenen en schaal op als dat kan.
Dit kan het opleveren
Tip
Deze technologieën zorgen voor een actieve, hands-on leerervaring en dat maakt ze heel geschikt als leermiddel. Kijk of je kunt werken met scenario’s, waarin mensen verschillende keuzes kunnen maken.
VOOR WIE
Voor beroepen met veel complexe handelingen, gevaarlijke situaties of dure oefenmomenten. Vanwege de ontwikkelkosten moet de potentiële gebruikersgroep wel een zekere schaal hebben.