
De inzet van spelelementen (gamification) of een serious game om medewerkers te stimuleren om te blijven leren, gedrag te veranderen of zich bewust te worden van nieuwe ontwikkelingen of (veiligheids)risico’s. De uitdaging, scores en interactie werken stimulerend. Een serious game kan zowel digitaal als analoog zijn. Ook kan een laag van game-elementen worden aangebracht over de dagelijkse werkzaamheden. Zo pak je het aan
Scherp je probleem aan en zoek eventueel gelijkgestemde partnerbedrijven.
Liefst iemand met ervaring in jouw branche (dit kan ook een onderwijsinstelling zijn).
Doe onderzoek én check op de werkvloer waar medewerkers tegenaan lopen in hun dagelijks werk.
Wat is belangrijk: nieuw gedrag, nieuwe vaardigheden, nieuwe kennis? Hoeveel interactie en uitwisseling is gewenst?
Deze kan je vertellen met welke interventies of scenario’s je de gewenste gedragsverandering of bewustwording kunt bereiken.
Produceer op basis daarvan de digitale content of het analoge materiaal.
Laat foto’s of filmpjes zien en vraag wie het leuk vindt om te testen. Werk aan de hand van de ervaringen de rest van het programma uit. Zo verhoog je de slaagkans
Dit kan het opleveren
Tip
Als je eerst een hele structuur gaat bouwen, gaat er te veel energie naar dingen die uiteindelijk niet blijken te werken. Probeer snel te komen tot een eerste, werkend product en ga daarmee informatie ophalen en doorontwikkelen.”
VOOR WIE
Voor bedrijven met voldoende schaalgrootte (of enkele gelijkgestemde partnerbedrijven) die bij medewerkers toepassing van kennis en vaardigheden, gedragsverandering en bewustwording willen bereiken.
VOORBEELDEN
Interviews:
“Autoschadetechnici in transitie” een digitaal programma voor leven lang leren met behulp van gamification in de schadeherstelbranche.
“De MAKE Game” een serious game die 45-plussers in de maakindustrie bewust maakt van het belang, het effect (veranderende functies) en de snelheid van digitalisering