Oplossing digitale learning community

Peter de Smet en Gert-Jan HuisinkEdwin Weers

Een digitale leergemeenschap voor medewerkers van verschillende bedrijven. Via een app of webbrowser en in kleine digitale events delen medewerkers concurrentie‐ongevoelige, ‘niet‐Googlebare’ kennis. Doel is om beter te worden in hun vak. Gebruikers vinden in de community veel kennis in de vorm van gestructureerde cursussen, instructies of korte filmpjes. Ook zijn er webinars en kleine online werkgroepen waar ze in gesprek komen met mensen met een vergelijkbare functie.   

Zo pak je het aan 

  • Stap 1: Stel een projectteam met alle bedrijven samen
    Stel vast wat iedereen met de community wil bereiken en bij wie. Laat directies tijd vrijmaken om de community te stimuleren.
  • Stap 2: kies een vorm en aanbieder voor het platform
    Je kunt ook een externe partij vragen alternatieven te vergelijken. Weet dat er al veel ontwikkeld is. Misschien kan in het begin een gratis versie volstaan.
  • Stap 3: Bepaal de indeling
    Het is slim om ieder bedrijf een eigen groep te geven. Daaromheen kun je een schil bouwen voor partners van bedrijven en daaromheen een schil voor iedereen (bijvoorbeeld leveranciers).  
  • Stap 4: Vul het platform 
    Plaats de eerste vier weken dagelijks iets en vraag feedback. Nodig medewerkers, teams en directies uit om bijdragen te leveren.  
  • Stap 5: Communiceer over de start
    Laat iedereen weten dat de app of webapplicatie gedownload kan worden.
  • Stap 6: Organiseer digitale sessies voor peers
    Juist in kleinschalige sessies ontstaan leuke discussies waarin mensen van verschillende bedrijven kunnen delen waar ze tegenaan lopen. 
  • Stap 7: Breng updates onder de aandacht
    Stuur bijvoorbeeld een wekelijks overzicht van wat er is gebeurd. Zo krijgen medewerkers het gevoel: als ik niet meedoe, mis ik dingen. 

Zo verhoog je de slagingskans 

  • Zorg voor een enthousiaste projectleider die dagelijks tijd inruimt om de boel intern aan te jagen.  
  • Werk niet met ‘inloopuurtjes’ maar met concrete agenda’s en sprekers.   
  • Het kost tijd om mensen enthousiast te krijgen. Het helpt om de sfeer wat informeler te houden. 
  • Blijf de digitale community ‘verkopen’ binnen je bedrijf. Leren is onderdeel van je werk, alleen nu met een tool.  
  • Benadruk tegenover medewerkers dat het een community is die jullie samen bouwen.
  • De uitstraling hoeft niet ‘fancy’ te zijn, dat kan juist de drempel voor deelname verhogen.  

 Dit kan het opleveren 

  • Up-to-date kennis bij personeel  
  • Werknemers die met informatie en praktijkkennis van anderen hun eigen werk verbeteren  
  • Sneller, leuker en effectiever leren van elkaar  
  • Uitbreiding van het netwerk van medewerkers met collega’s uit andere bedrijven  
  • Een middel om ook tijdelijk personeel aan je bedrijf te binden  

Kennisbank LISA is online te bereiken via verschillende devices

TIP

In een learning community is het zoeken naar balans: genoeg aanbieden, maar niet te veel. Je moet laten zien wat er is, zonder te gaan drammen.  

VOOR WIE

Perfect voor elke sector waar mensen op verschillende plekken verspreid zitten en toch met elkaar moeten samenwerken. Denk ook aan bedrijven uit dezelfde sector die nationaal en internationaal praktijkkennis met elkaar uit willen wisselen. 

VOORBEELDEN

CodyCollege en LISA

Interview:

LISA” de Learning and Intelligence Support App voor de zeevaart: een digitale community (toegankelijk op laptop én mobiel) waar maritieme professionals kennis afkomstig van bedrijven, leveranciers en onderwijsinstellingen vinden en met elkaar kennis en ervaring uitwisselen

CodyCollege” online feedback- en leerplatform voor de ICT