Kennisbank krikt het imago van stratenmaken op

de Krom bestratingen aan het werk

‘Deze kennisbank is dikke-duimen-proof’

Stratenmaken zwaar lichamelijk werk? Of een eigentijds beroep? Moderne technieken en hulpmiddelen kunnen een branche een compleet ander aanzien geven. Maar hoe neem je als mkb’er huidig en toekomstig personeel in de ontwikkelingen mee? Johan de Krom (bestratingsbedrijf De Krom) lanceert met Joost Groefsema (Aannemersbedrijf De Jong Hoogwoud) een digitaal kennisplatform voor de bestratingsbranche.

‘Modern bestraten: hip & sexy!’, wat houdt dat in?
“Met een digitale kennisbank brengen we de praktijk van modern bestraten bij vmbo-leerlingen, onze eigen medewerkers en alle leden van de brancheverenigingen OBN en VMS.”

Waar is het een oplossing voor?
“Bestrating is een conservatieve branche. Ik roep vaak gekscherend: de Romeinen gebruikten paard en wagen, wij een shovel en een kraan, maar verder is er niks veranderd. Moderne technieken en hulpmiddelen zijn er genoeg, maar je ziet ze in veel bedrijven en scholen nog niet terug. Ik zou bijvoorbeeld willen dat jongens die van school komen, met een bestratingsmachine kunnen werken. Maar ze leren alleen handmatig straten, want er is geen geld om de moderne praktijk in het leslokaal te krijgen. En binnen de bedrijven geldt: onbekend maakt onbemind. Moderne hulpmiddelen staan ongebruikt in een hoek, terwijl bestraten een van de zwaarste beroepen van Nederland is en mensen tot hun 67e moeten werken! Daar moet ik wat mee, want als werkgever heb ik de plicht mijn mensen gezond naar hun pensioen te brengen. Ik ben continu bezig om ze mee te nemen in de nieuwe technieken. Een e-learningtool en instructievideo’s zouden een uitkomst zijn. En belangrijker nog: als wij voldoende nieuwkomers enthousiast willen maken voor ons vakgebied, móeten we digitaliseren en aansluiten bij de PlayStation-cultuur. Veertig procent van alle stratenmakers gaat binnen tien jaar met pensioen!”

‘Modern bestraten: hip & sexy’ begon een jaar geleden als MKB!dee. Wat moet er nog gebeuren voordat jouw eigen personeel ermee aan de slag kan?
“We zijn goed op weg. De supermarkt staat er, we zijn nu de vakken aan het vullen. Als de content erin zit (instructievideo’s, webinars, enzovoort) gaan we ‘m uitproberen. Voor mijn eigen bedrijf geldt dat wij al heel modern werken. Ik probeer nieuwe technieken en handigheidjes altijd zelf uit en laat daarna onze mensen ermee kennismaken. Dus ze zijn wel wat gewend.”

Gaat het gebruik van de kennisbank tijd kosten?
“Nee, het gaat juist zorgen voor een hoop tijdwinst, want mensen kunnen zelf bij de kennis, ik hoef dingen niet steeds weer uit te leggen. Ik blijf midden tussen de mensen staan. Maar ik praat liever met ze over het mooie project dat ze aan het maken zijn dan dat ik voortdurend uitleg geef.”

Wat gaat dit kennisplatform opleveren voor de branche?
“Het versnelt de modernisering van de branche. We brengen nieuwe kennis naar de mensen die deze kennis nodig hebben en dat draagt bij aan een beter imago van ons vak. Ik zeg altijd: wanneer je je als vuilnisman blijft gedragen, blijven mensen je zo behandelen. Wij moeten dus zelf laten zien hoe ons vak veranderd is: ‘kijk wat het inhoudt, zie hoe hip en sexy we bezig zijn’. Daar zijn we al mee begonnen, ook al zijn we het platform nog aan het bouwen. We hebben twee opleiders gevonden die de kennisbank in hun lessen gaan gebruiken, het Radius College en SPG Noord-Holland. Ook Concreet is enthousiast, dat is de maker van het lesmateriaal voor bestraten op vmbo-scholen. Zij nemen de kennisbank op in het lesmateriaal, zodat alle leerlingen in Nederland er straks gebruik van kunnen maken.”

Waar zijn jullie tegenaan gelopen?
“Hoe krijgen we de scholen mee? Dat was een obstakel. Scholen vinden het interessant dat je de praktijk in de leslokalen en op de smartphone van de leerling wilt brengen, maar het moet wel de góede praktijk zijn. Werken de mensen in je filmpjes wel met persoonlijke beschermingsmiddelen? Dat soort dingen. Daarom hebben we een Kennis- en Onderwijscommissie opgericht waarin alle opleidingsinstanties en Concreet kunnen meedenken.”

Noem eens een les die je hebt geleerd?
“Laat de keten meedenken, dat levert betere ideeën op. Ik wilde de kennisbank eigenlijk in een app zetten, maar de brancheverenigingen en het onderwijs zeiden: ‘hoe geven we iedereen daar dan toegang toe? Hebben ze weer een los appje erbij..’. Nu zetten we de kennisbank gewoon op de website van de brancheverenigingen en kan iedereen er vanaf alle mogelijke devices bij.”

Wat is de sleutelfactor bij een project als dit?
“Samenwerking in de keten. Je kunt wel iets verzinnen, maar als het niet breed gedragen wordt in de branche, zal het nooit een succes worden en blijven. Het allerbelangrijkste is dat je de keten enthousiast krijgt.”

Waar moet je nog meer op letten?
“Zorg voor kwalitatief goede content. En denk na over de technologiedie je gebruikt. Software is er genoeg, maar wat past bij de medewerkers in je branche? Wij hebben gezegd: we willen een’Teletubbie-interface’, het moet dikke-duimen-proof zijn. Iedereen die kan Facebooken, moet ons portaal kunnen gebruiken. Om diezelfde reden gebruiken we bijvoorbeeld niet alleen tekst, maar ook voice-overs. Mensen in onze branche zijn niet allemaal goede lezers.”

Waar in het mkb kan zo’n digitaal kennisplatform nog meer interessant zijn?
“Voor gespecialiseerde beroepsgroepen, zoals hoveniers (die hebben iets vergelijkbaars, daar hebben we van geleerd) en stukadoors. Maar ook de bouw in het algemeen: loodgieters, installateurs, elektromonteurs.”

Wat is je gouden tip aan andere mkb’ers die zoiets op poten willen zetten?
“Kijk goed waar je moet zijn. Ik denk dat je het beste bij een branchevereniging kunt aankloppen. Zelf ben ik voorzitter van de OBN, Joost is bestuurslid van de VMS. Dat heeft bij het uitvoeren van dit idee enorm geholpen. Net als MKB!dee. Vóór dit project waren Joost en ik al bezig met de ontwikkeling van een bestratingsrobot, vandaaruit zouden we zonder subsidie ook wel met dit platform zijn gekomen. Maar nu konden we meer tijd vrijmaken en dat heeft voor versnelling gezorgd.”

Hoe gaan jullie verder?
“Dit is begonnen als een kennisbank voor modern bestraten, maar het kan uitgroeien tot hét landelijke kennisplatform voor onze branche. Energietransitie, klimaatverandering: het zorgt allemaal voor nieuwe ontwikkelingen. Duurzamer materieel, kwaliteitsborgingsregistraties, waterpasserende bestrating: ook over die onderwerpen gaan we kennis op het platform zetten. En misschien trekken we de samenwerking met het onderwijs wel door naar de basisschool. Want daar wordt het zaadje van toekomstige interesse in beroepen al geplant.”

Modern bestraten: hip & sexy!
Een digitaal kennisplatform waar aankomende en huidige stratenmakers laagdrempelig kennismaken met de nieuwste ontwikkelingen in het bestratingsvak.

Mkb-partners:
Bestratingsbedrijf De Krom,
Aannemersbedrijf De Jong Hoogwoud,
Romeij en de brancheverenigingen OBN en VMS

Overige partners:
Radius College (onderdeel van Curio),
SPG Noord-Holland,
Concreet Onderwijsproducten (onderwijs),
GardDsign, Tweede Golf (technologie)

Opbrengsten:
-Leven lang ontwikkelen
-Imagoverbetering branche

Bijvangst:
Keuzedeel ‘modern bestraten’ in het vmbo

Beleidsdoelstelling MKB!dee:
Investeringen door mkb-ondernemers in menselijk kapitaal met het oog op digitalisering