Je hebt een fantastisch idee voor het bijscholen van je personeel waarmee je het verschil maakt. Zelf weet je precies waarom juist dit de meest geschikte oplossing is, dat voel je tot op het bot. Maar als je je plan aan de rest van de organisatie voorlegt stuit je op een muur van onverschilligheid. Veranderen, waarom zou je? Terwijl het toch zo overduidelijk is.
Herkenbaar? Niets frustrerender dan een goed project niet van de grond krijgen. Hoe zorg je ervoor dat ook anderen je idee omarmen? Hoe krijg je ze zover dat ze meedoen met de activiteiten of de methode gaan gebruiken? Of misschien nog wel nog belangrijker: hoe voorkom je dat ze afhaken of hun hakken diep in het zand zetten?
Annemarie Mars, een bevlogen veranderkundige, helpt organisaties al jaren met het realiseren van verandering. We vroegen haar wat weerstand is en wat je kunt doen om daar doorheen te breken. Wat betekent het als mensen niet reageren op wat je zegt en zijn er dingen die je beter kunt laten? We namen het gesprek op en maakten er drie korte films van. Daarin reikt ze je een heldere taal en praktische handvatten aan om mensen mee te krijgen.
We kijken we met verschillende ‘schijnwerpers’ naar de verandering die we willen realiseren. De schijnwerper ‘reacties‘ belicht het gedrag van de ander, bij ‘richting‘ kijken we naar de inhoud en bij ‘ruimte‘ behandelen we de aanpak.
Een uitkomst voor iedere projectleider die met onwil geconfronteerd wordt en wel wat tips kan gebruiken.