Spitters vindt het steeds moeilijker om goed personeel te vinden en te behouden. De ontwikkeling van huidige medewerkers stagneert en bij vertrek van medewerkers is de aanwas van jong talent beperkt. Daarnaast zijn 21e-eeuwse vaardigheden belangrijk voor medewerkers van een hightechbedrijf als Spitters. Alleen ‘harde’ vakkennis is niet meer voldoende. In opdracht van Spitters ontwikkelde bureau Bliqsem een methodiek waarbij studenten in contact werden gebracht met Spitters en medewerkers aan de slag kunnen met hun ‘softe’ skills. HR-manager Nicole Leijen vertelt.
Bekijk de video om snel een idee van dit MKB!dee te krijgen.
“Onze medewerkers zijn veel vakinhoudelijk bezig; infrastructuren voor telecommunicatie ontwerpen en ontwikkelen, het aanleggen van glasvezelnetwerken. Werk dat ze meer dan uitstekend doen, maar de huidige tijd vraagt meer. Samenwerken, probleemoplossend vermogen, leiderschaps- en presentatievaardigheden bijvoorbeeld. Noem het 21e-eeuwse vaardigheden. In de waan van de dag is het vaak te druk om dit soort vaardigheden voldoende te ontwikkelen. In een eerste onderzoek onder werknemers bleek dat er zeker behoefte aan was. Zij gaven aan dat ze weinig tijd hadden voor persoonlijke ontwikkeling en ze wilden graag meer ontwikkelen dan alleen vakinhoudelijke kennis. Ook de directie had er wel oren naar, maar wist niet goed waar te beginnen.”
Vaardigheden en vraagstukken
“Bureau Bliqsem, een marketing-, communicatie- en adviesbureau en onze partner in dit MKB!dee, ontwikkelde een methodiek om onze werkomgeving meer in contact te brengen met de buitenwereld, zodat die andere vaardigheden aandacht kregen. En om vraagstukken waar we mee moeten dealen eens goed te onderzoeken; denk bijvoorbeeld aan de aansluiting tussen opleidingen en de beroepspraktijk. Of aan de mogelijkheden van robotisering en Virtual Reality; met die sessie bracht Bliqsem medewerkers op ideeën hoe je nieuwe technieken in de dagelijkse praktijk kunt gebruiken. Bliqsem heeft goede connecties met onderwijsinstellingen en is gericht op verbinding, actie en vernieuwing.”
Play the Game
“Met sessies die we ‘Play the Game’ noemden hadden we maandelijkse meetings over relevante vraagstukken. Omdat er gemengde groepen waren van medewerkers, studenten en docenten ontstond er een inspirerende kruisbestuiving. De creatieve manier waarop Bliqsem de vraagstukken benaderde was altijd heel dynamisch, iedereen werd echt aan het werk gezet. Ze hadden bijvoorbeeld een mentimeter en een online-quiz ontwikkeld en daagden ons uit tot brainstorming om tot creatievere oplossingen te komen. Hierdoor ontstond er een energieke sfeer.”
Meteen in actie
“In een van de Play the Game-sessies werden studenten en medewerkers uitgedaagd om na te denken over hoe je Spitters presenteert als aantrekkelijke werkgever en wie belangrijk zijn voor je netwerk. Dit kunnen je klasgenoten zijn met wie je je opleiding volgde, zij werken namelijk zeer waarschijnlijk in dezelfde branche. Of een kennis die bij een technische opleiding werkt. Je bouwt ook aan een netwerk door bijvoorbeeld een gastcollege te verzorgen, of door stagiaires te begeleiden. Ook presenteer je jezelf daarmee als werkgever. Een van onze medewerkers verraste me. Hij had na deze sessie meteen contact gezocht met een oud-leraar om te kijken of we kunnen samenwerken. Daar werd ik heel blij van, dat iemand meteen in actie komt.”
Gedreven studenten
“De sessies met de studenten waren ontzettend leuk en leerzaam. Het verbaasde me dat je zoveel van studenten kan leren. Ze hebben vaak een heel andere manier van denken, brengen andere ideeën in en dat zet ons ook weer op een ander spoor. Die frisheid is heel prettig. Wat ik ook heel fijn vond is dat ze zo gedreven waren om ons te helpen; die energie is aanstekelijk. Daarnaast hoop ik natuurlijk dat studenten door die sessies geïnteresseerd raken in een baan bij Spitters. We hebben ons kunnen presenteren als een innovatief en dynamisch bedrijf.”
Creatieve input
“Bliqsem heeft ook drie co-creatiesafari’s georganiseerd om input te krijgen op thema’s waar we mee aan de slag willen. We zijn een groeiend bedrijf; hoe bouwen we aan een gezonde structuur zonder al te veel managementlagen in te voegen? Een daaraan gerelateerd thema is hoe we ondanks die groei onze gemoedelijke cultuur vast kunnen houden, want dat is wel onze kracht. Tenslotte wilden we input ophalen over hoe we op een efficiënte manier beter om kunnen gaan met de pieken en de dalen in de instroom van opdrachten. Ook hier bracht Bliqsem weer inspirerende partners en een creatieve werkwijze in.”
Videoreportage
“Voor iedere sessie heb ik een aantal medewerkers gevraagd of ze mee wilden doen, want niet iedere sessie was voor iedere medewerker geschikt. Er is van iedere sessie en opdracht een videoreportage gemaakt zodat andere collega’s of geïnteresseerden kunnen terugkijken.”
Toekomst
“Onze medewerkers waren enthousiast over de sessies en zowel bij hen als bij de directie is er meer bewustwording dat er meer vormen van leren en ontwikkelen zijn dan alleen op het eigen werkveld of takenpakket. We willen ook zeker verder met de samenwerking met studenten en het leren van elkaar, alleen wordt het vervolg minder intensief. De ontwikkelde methodiek is zeker een aanrader voor branches die willen investeren in de 21e-eeuwse vaardigheden van hun personeel en zichzelf willen presenteren als aantrekkelijke werkgever.”
Meer info: www.noestmkb.nl